fredag 28 oktober 2011

Sherlock Holmes bragder-Den försvunna kapplöpningshästen


novellsamlingen

Denna novell är en del av Sir A.C. Doyles novell samling med titel Sherlock Holmes bragder (the memoirs of Sherlock Holmes).

Title: Den försvunna kapplöpningshästen (Silver Blaze)
Författare: Sir Arthur Conan Doyle
Genre: deckare, spänning

Handling:Silverbläsen som ägs av översten Ross är en av Englands mest berömda kapplöpningshästar. Silverbläsen ska tävla ska tävla i den stora Wessexlöpningen som hålls om en vecka. Det kan bli svårt för översten Ross eftersom Silverbläsen försvann mystisk från träningsstallet i King's Pyland, Dartmoor. Dessvärre hittades Silverbläsens tränare, John Straker död morgonen efter natten då Silverbläsen försvann. Polisen kontaktade Holmes efter de häktade en man vid namn Fitzroy Simpson. Var det verkligen Fitzroy som mördade Straker? Var är Silverbläsen? Kommer Holmes slutligen att finna svaret bakom dessa gåtor?

Omdöme: Jag var helt besatt av denna novell, jag kunde inte sluta läsa den. Lättare sagt så läste jag inte berättelsen utan jag upplevde den. Det kändes som om jag blev indragen i boken. Den var verkligen fantastisk.

Betyg:5/5 diamanter

Av: Emelie

Inga kommentarer: