fredag 28 oktober 2011

Sherlock Holmes bragder-Det gula ansiktet


Novellsamlingen

Denna novell är en del av Sir A.C. Doyles novell samling med titel Sherlock Holmes bragder (the memoirs of Sherlock Holmes).

Title: Det gula ansiktet (the adventure of the yellow face)
Författare: Sir Arthur Conan Doyle
Genre: deckare, spänning

Handling: Mr. Grant Munro kom till Sherlock Holmes i nöd av ett råd. Han berättade en märklig historia om hans fru och hennes plötsliga förfrågan om 100 pund. Han berättade också om hennes ovanliga beteende och om hans nya granne som kanske inte är av den vänligaste sorten. Hur hänger historierna ihop? Kommer Holmes teori om de mystiska händelserna om Mr. Grant Munro att stämma?

Omdöme: Den här novellen är en av Doyle mest omtalade av hans fler talet berättelser om Sherlock Holmes. Jag har verkligen sett fram emot att läsa den. nu när jag har gjort det så är det enda jag kan säga att jag förstår varför den är så omtalad.

Betyg:5/5 diamanter

Av: Emelie

3 kommentarer:

fröken Johanna sa...

Varför är den omtalad tror du? Berätta gärna dina egna tankar.

UglyDuckling sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
UglyDuckling sa...

Det gula ansiktet är en av Holmes böcker som slutar med den mest chockerande lösning. Jag kan inte berätta så mycket mer för då har jag avslöjat allt det roliga i boken.